آشنایی با برخی از عجیب‌ترین مهریه‌ها

جستجو
آخرین بلاگ ها

آشنایی با برخی از عجیب‌ترین مهریه‌ها

15 آبان 1400 | توسط : مدیر کل

عجیب‌ترین مهریه‌ها در طول زمان باعث شده است که افراد زیادی به این مقوله فکر کنند که ازدواج موقت داشته باشند و یا اینکه اگر اصلا مهریه تعیین نشود، چه اتفاق می‌افتد؟ به صورت کلی باید در نظر داشت که مهریه یک بخش مهم از دین اسلام می‌باشد و چنانچه این مورد در زمان عقد مشخص نگردد باعث می‌شود تا ازدواج باطل گردد. از همین رو امروزه انتخاب یک مهریه خوب و معقول دغدغه بسیاری از افراد می‌باشد. در حال حاضر انتخاب طلا، ملک، زمین، گل و مواردی از این قبیل جزء گزینه‌های مرسوم است. قبل از اینکه به سراغ معرفی برخی از عجیب‌ترین مهریه‌ها برویم، لازم است تا بررسی نماییم که یک مهریه مناسب دارای چه ویژگی‌هایی است؟ به این موضوع در ادامه پرداخته می شود.

بررسی ویژگی‌ها و مشخصات یک مهریه معقول:

به صورت کلی اگر قصد دارید تا مهریه تعیین نمایید لازم است تا نکات زیر را در ذهن داشته باشید:

  • مهریه باید دارای ارزش قابل محاسبه باشد:

به عبارت دیگر باید بتوان از نظر اقتصادی برای آن ارزشی قائل شد و با پول سنجید. سهام، سکه طلا، خانه و مواردی از این قبیل جزء مهریه‌های معقول در نظر گرفته می‌شوند.

  • زوج باید صاحب چیزی باشد که آن را مهر زوجه می‌نماید:

باید توجه نمود که در بحث عجیب‌ترین مهریه‌ها این مورد بسیار مهم می‌باشد. گاها مرد ملکی، زمین یا ...را انتخاب کرده و مهر زن می‌نماید که مالک آن نیست. در این شرایط مهریه مورد تایید نیست. به زبانی ساده باید بیان داشت که مهریه باید موردی باشد که اولا در اختیار مرد باشد و دوما مرد بتواند هر زمان که زن مایل بود آن را به وی منتقل نماید.

  • مهریه انتخابی باید کاملا معلوم باشد:

در انتخاب مهریه لازم است تا تمام ویژگی‌ها و مشخصات مهم ذکر شود به عبارت دیگر مواردی چون جنس، تعداد و مواردی از این قبیل مهم می‌باشند. به عنوان مثال وقتی شما مهریه را 10 سکه تمام بهار آزادی مشخص می‌نمایید همجنس و هم تعداد آن مشخص است. توجه نمایید در مواردی که زمین یا خانه به عنوان مهریه انتخاب می‌شود می‌بایست مکان و مشخصات آن یعنی آدرس ، متراژ و ... به درستی بیان شود.

  • مهریه باید قانونی باشد:

در بحث عجیب‌ترین مهریه‌ها موردی که بسیار دیده می شود، استفاده از اموال ممنوعه می باشد که مرد نتواند هرگز به آنها دست یافته و تامین نماید، اینگونه مهریه ها به دلیل معقول و مقدور نمودن به هیچ وجه مورد تایید نمی باشند. هیچ شخصی نمی تواند در مهریه خود طلب به طور مثال نهنگ یا مشروبات الکلی نماید.

بسیاری از افراد تصور می‌نمایند که برای محکم شدن سند ازدواج و تداوم این رابطه باید از عجیب‌ترین مهریه‌ها استفاده نمایند اما مهریه خود دارای شرایطی است که برخی از آنها در بالا بیان شد.

معرفی برخی از عجیب‌ترین مهریه‌ها در ایران و جهان:

در این بخش شما را با برخی از مهریه‌های عجیب در ایران و جهان آشنا می‌نماییم:

  • شکلات:

شاید از دید بسیاری از افراد این مورد خنده‌دار باشد. اما اگر نوع و تعداد شکلات در مهریه مشخص نباشد، نمی‌توان آن را به عنوان مهریه قبول نمود.

  • اعضای بدن داماد:

این مورد از اساس ایراد دارد و به هیچ وجه به عنوان مهریه قبول نمی‌شود. همانگونه که در بالا نیز شرح داده شد، مهریه باید معقول باشد و بتوان آن را به زوجه در زمان طلب ارائه نمود. اعضای بدن شامل این شرط نمی‌شوند.

  • توپ ورزشی:

این مورد در ورزشکاران بسیار به چشم می‌خورد اما باید در نظر داشت که اگر نوع توپ؛ تعداد آن و اوصاف توپ در زمان انتخاب نمودن مهریه بیان نشود، ارزش قانونی نداشته و غیر قابل استناد است.

  • بال مگس:

به تازگی شنیده شده است که بسیاری از افراد به دلیل دست نیافتنی بودن این مورد، بال مگس را به عنوان مهریه بیان می‌نمایند اما از دید قانونی، بال مگس باطل می‌باشد زیرا نمی‌توان برای آن هیچگونه ارزش مالی در نظر گرفت.

  • سفر زیارتی با پای پیاده:

افراد مذهبی به دلیل عرق دینی خود، این مورد مهریه‌ها را بسیار مطرح می نمایند اما باید بیان نمود که این مهریه نیز در دسته عجیب‌ترین مهریه‌ها قرار دارد. دلیل قانونی نیز آن است که شما نمی‌توانید این مورد را به پول تبدیل نموده و ارزشی برای آن قائل شوید. به عبارت دیگر، مهریه‌هایی که به این سبک انتخاب می‌شوند تنها یک قول و تعهد هستند.

  • سفر دور دنیا:

در بسیاری از ازدواج‌های مدرن و امروزی می‌توان این مهریه را مشاهده نمود اما باید در نظر داشته باشید که اگر مقصد شما، نوع سفر شما و مواردی از این قبیل است، در طی انتخاب مهریه مشخص نباشد نمی‌توان به آن استناد نمود و باطل می‌باشد.

  • 100 کیلو برگ گل مریم:

شاید به نظر شما این مورد صحیح باشد زیرا هم نوع گل مشخص شده است و هم می‌توان برای آن ارزش مناسب انتخاب نمود اما باید توجه داشت که برآورده نمودن اینگونه مهریه‌ها دشوار و گاها ناشدنی است. از همین رو نمی‌توان آن را به عنوان یک مهریه قانونی و درست در نظر گرفت.

  • 100 هزار لیتر روغن:

همانند مورد قبل، از لحاظ تبصره‌های قانونی این مورد صحیح می‌باشد اما نمی‌توان آن را تایید نمود زیرا خریداری نمودن این میزان روغن می‌تواند در بازار تاثیر منفی بگذارد. از سوی دیگر نحوه تحویل و نگهداری آن از دیگر معضلاتی می‌باشد که تایید مهریه فوق را با چالش روبرو می‌نماید.

با این توضیحات می‌توان بیان داشت که مهریه باید به گونه‌ای انتخاب شود که مشخص و معین باشد. به عبارت دیگر شما بتوانید بر روی آن قیمت گذاشته و به راحتی به دیگران منتقل نمایید. در غیر این صورت از نظر قانونی مهریه انتخابی باطل می‌باشد.

جمع‌بندی:

در گذشته انتخاب مهریه کار دشوار و خاصی نبود، بسیار افراد از خانه، زمین، ماشین، سفر زیارتی و گاها پول نقد برای مهریه استفاده می‌نمودند اما امروزه با ورود به زندگی مدرن، مهریه نیز رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است. برای اینکه شما بتوانید یک مهریه خوب و قانونی انتخاب نمایید در برخی موارد نیاز می‌باشد که حتما با دیگران و افراد متخصص مشورت کنید. به صورت کلی مهریه باید به نحوی تعیین گردد که هر زمان زوجه طلب نمود، بتوان برای آن ارزشی تعیین نموده و ارائه داد.

 

https://www.oddee.com/item_99097.aspx

https://www.ranker.com/list/weirdest-dowry-contents/nicky-benson